rondreis-oregon-2018.reismee.nl

9 augustus 2018 - Portland deel 3

We slapen zoals gezegd in een heel goed hotel, alleen de bedden zijn niet in orde. Deze zijn veel te groot. We komen alleen elkaar de volgende morgen weer tegen.

We hadden gisteren al besloten om vandaag niet naar Portland te gaan. Er was nog een grote waterval op een uurtje rijden en daar gaven we de voorkeur aan. We vroegen ons af of we weer een eind moesten klimmen voor we deze waterval zouden zien. Dit verliep even heel anders. Op de highway 84 werd ons het een en ander duidelijk waarom we niet de Historic Columbia River Highway 30 konden volgen. De branden van vorig jaar hebben ervoor gezorgd dat de deels verbrande bomen inclusief rotsblokken naar beneden kunnen komen. Dit konden we - nu we de aangetaste bossen zelf zagen - ons goed voorstellen. Ook vele parkeerplaatsen of afslagen waren een jaar na de brand nog steeds gesloten.

Het bevreemde ons dat de afslag naar de Multnomah-waterval naar links werd aangegeven, terwijl de bergen toch echt aan de rechterkant liggen. Het werd duidelijk toen bleek dat tussen de beide rijbanen een grote parkeerplaats was gelegen en je door een tunnel weer naar de bergwand kon lopen. De waterval heeft een hoogte van 190 meter en wordt continue van water voorzien door de regelval, het smeltwater en een waterbron. Bijzonder is de oude brug die voor de waterval langsloopt.

Na deze stop zijn we doorgereden naar Hood River een stadje dat bekend staat om de uitstekende surfomstandigheden. Door de smaller worden ruimte tussen de bergwanden en de wind uit het westen, waait het hier vanaf een uur of twaalf ’s middags altijd hard. Ook vandaag en dat was eigenlijk wel lekker, want de temperatuur lag weer boven 35 graden. Het stadje zelf bood de winkeltjes die we zochten in Portland, maar niet konden vinden. Laura kon van de ene naar de andere art-winkel lopen. We hebben nog wat gegeten bij een Zweeds restaurant en dat beviel zeer goed. Het soepje smaakte prima.

We vervolgden onze weg op basis van een folder waarin een fruitroute beschreven stond langs diverse lokale fruit en wijntelers. Bij het eerste bedrijf werden alle geteelde fruitsoorten aangeboden en hebben we perziken en kersen gekocht. Beide zouden we ’s avonds gaan proeven. We konden de kersen onderweg niet weerstaan. Ze waren groot en heerlijk van smaak. Een tweede stop hebben we gemaakt bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in het maken van jam. Ook hier hebben we kunnen proeven, maar deze jam was erg zoet. We moesten verstandig zijn en hebben daarom maar afgezien van een pot jam.

Milk-shakes met verse bosbessen hebben we wel besteld en buiten op het terrasje opgedronken.

Op de terugweg kwamen we in de avondspits van Portland terecht. De highway heeft speciale carpoolstroken waar je gebruik van kan maken als je met minimaal twee personen in de auto zit. Dit hielp ons aardig, maar al met al deden we anderhalf uur over het stukje dat ’s morgens in drie kwartier afgelegd kon worden.

Bij de Wallmart hebben we pulled pork gekocht en een Frans stokbrood, want het maaltje van onze Zweedse vrienden van vanmiddag bleek voldoende te zijn voor deze dag.