rondreis-oregon-2018.reismee.nl

4 augustus 2018 - Bend

Vanochtend bij het ontbijt ging het bij alle aanwezigen over de bosbranden. Zo hoorden we dat de helikopters gisteravond en vannacht niet konden vliegen. Deze zijn nodig om de brandhaarden in het donker gemakkelijker vanuit de lucht te kunnen waarnemen. De grondploegen kunnen dan effectiever worden ingezet. Een ander opvallend gesprek ging over een zwarte beer die vannacht op de parkeerplaats van het hotel was waargenomen. De mevrouw, die het ontbijt ’s morgens vroeg gereed zet, liet om 4 uur haar hondje uit en zag toen tot haar verbazing de beer rondlopen. Deze zoek door de rookontwikkeling een veiliger plek op.

De route van vanochtend ging voor een groot deel over dezelfde weg die we gisteren ook moesten rijden om bij Crater Lake te komen. Het zicht was nu veel beter en we hebben het “rookgebied” nu echt achter ons gelaten. We kwamen tijdens de rit tot de ontdekking dat het fototoestel een bijna lege accu had. Het bijzondere van onze auto is, dat er zelfs een stopcontact in zit. We konden de accu dus gewoon opladen in de auto.

We hebben een afslag genomen om een aantal watervallen te bezichtigen. Meestal moet je een kilometertje lopen vanaf een parkeerterrein en dat was bij de eerste dan ook het geval. He pad ging behoorlijk naar beneden en het betrof een kleine waterval. De terugtocht was dus heel wat zwaarder.

Bij de tweede waterval stond helemaal niets aangegeven over de afstand op de parkeerplaats. Dit bleek ook verstandig, want de weg ernaar toe liep stijl omhoog over moeilijk begaanbare paden. Het was echter zeer de moeite waard: een waterval van 84 meter. Na een fotosessie was de terugtocht natuurlijk een stuk makkelijker, want we konden nu afdalen.

De route ging verder en vlakbij Bend, de overnachtingsplaats, hebben we nog een tweetal meren bezocht. Tot onze verbazing begon het zowaar te regenen. Dikke druppels vielen op onze auto. Aan de kust hadden we hierop gerekend, maar met bijna 30 graden en landinwaarts niet. Hierdoor waren de meren niet zo aantrekkelijk meer. We zijn daarom maar weer doorgereden naar een park waar het meest recente vulkanisme bewaard gebleven is. Een mooi park waar we ook nog hebben rondgewandeld. Ook hier zat het weer niet mee, want het begon ook hier te regenen.

Ons hotel was snel gevonden. De auto kon vlak voor onze kamer staan, dus mooi de gelegenheid om alles weer even opnieuw in te delen en een eerste wasje te doen. Nadat we de afgelopen twee dagen heel goed hebben gegeten, was het nu weer tijd voor een Mac-maaltijdje. Trouwens wel altijd hetzelfde recept voor ons; de mac nuggets, lekker veilig.

Willem Jansen

Geniet van jullie reisverslagen Het is hier warm, gisteren dinsdag 7 augustus was het 37 graden.
Ik word door de families uit Voorschoten geweldig opgevangen. Vanavond gaan we naar Mechelen, daar kun je plastic eentjes kopen die genummerd zijn. Bij het startschot gaan de eentjes stroomafwaarts
Robert en Laura ik geniet van jullie reisverhalen de Geul af. Wie het eerste de finish bereikt krijgt een prijs. Ik kon niet eerder iets van mij laten horen daar ik geen verbinding kon krijgen. Groetjes Pa